De maagd Maria die een kind kreeg…Sterre der Zee

download (5)

Binnen de katholieke kerk neemt Maria een belangrijke plaats in. Ze werd geboren zonder de erfzonde (onbevlekte ontvangenis), dus met een onbevlekte ziel.

Ze presteerde het ook Jezus eruit te persen , zonder voorafgaande gemeenschap met een/haar man. Heel bijzonder allemaal. Zo als alles kun je dit verhaal en de geboorte van Jezus letterlijk opvatten wat velen binnen de kerk doen. Ook zou je iets verder kunnen kijken waar dit hele tafereel symbolisch voor staat. Nu ben ik niet religieus opgevoed en verzet me eigenlijk nu nog steeds tegen de dogmatiek binnen de verschillende religies maar ik probeer toch steeds iets meer over deze materie te ontdekken.

Recent was ik op het eerste anti zionistische congres in het wonderschone Bretange (Frankrijk) alwaar ik aan zeer gelovige mensen vroeg naar de herkomst van de naam Maria. Zonder uitzondering kreeg ik als antwoord dat haar naam afstamde van Mirjam of Maryam zonder verdere uitleg. Precies zoals het dogma binnen de kerk dat voorschrijft.

Zonder te pretenderen de absolute waarheid nu te verkondigen kwam ik er wel achter na enig zoekwerk dat de naam Maria helemaal niet zo toevallig gekozen is. De naam Maria is afgeleid van de woorden “Mar” en “Yam” in het Hebreeuws volgens Hieronymus. Mar betekend in het latijn oceaan of zee en Yam betekend druppel. Dit werd verbasterd tot “Stella Maris” oftewel “Sterre der Zee.”

De oceaan (zee) staat in de esoterie bekend als de soep van de ongedifferentieerde stof, chaos, maya. Denk hierbij ook aan “ordo ab chao” op het dollarbiljet. Het hele verhaal omtrent de onbevlekte ontvangenis van Maria en de geboorte van Jezus uit een maagd kan dus symbolisch ook gelezen worden als neerdalen van de geest in de stof en dus het ontstaan van de ordening in de stof en het ontstaan van de mens of een nieuw mensenras na de Atlantiërs en Lemuriërs. Dit nieuwe ras zouden de Ariërs moeten zijn volgens H.P. Blavatsky. Deze theorie werd ook door Adolf Hitler gevolgd.

Ik heb de wijsheid niet in pacht dus excuseer me als ik er met mijn gedachten helemaal naast zit. Ik lees het graag in de reacties. Toch iets leuks om over na te denken tijdens de kerst.

11 Reacties op “De maagd Maria die een kind kreeg…Sterre der Zee

  1. Zonder jou links gelezen te hebben :
    Neerdalen van de geest in de stof.. denk ik eerder aan de stof in de geest laten komen…dus wat was er eerder , de stof of de geest…
    Verder ben ik dezer dagen afwezig….lees het na de kerst wel..

    Like

  2. Ma-ria is afgeleid van de stam ‘ma’ wat een oerwoord is voor het vrouwelijke/moeder. Dus Maria staat voor het vrouwelijke, ook zijn woorden als ‘matter’/’materie’ afgeleid hiervan, het stoffelijke inderdaad. Uit het stoffelijke ontstond de heilige zoon op 25 december blijkbaar.

    Liked by 1 persoon

    • Mar is ook vrouwelijk. Vrouwenschoot geboortekanaal. Als je dan verder denkt kom je uit bij het canonieke maritieme recht van de Latijnse kerk. Jordan Maxwell heeft hier een aantal interessante filmpjes over op YouTube. Hieronimus, Blavatsky en Steiner komen allen uit op mar. Ik neem geen standpunt hierin in. Ik zal de passages uit de Geheime Leer er nog eens bijzoeken. Het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten.

      Like

  3. De katholieke geloofsleer rust vanouds op drie ‘pijlers’ ; de bijbel, de Overleverig en de Traditie.

    Bij de geboorte van het protestantisme werden de laatste twee pijlers vakkundig overboord gekieperd.
    “Sola Scriptura” werd hun adagio.
    “Enkel de Heilige schrift” zeg maar.

    Maar om terug te komen op de maagdelijke geboorte van de God-mens Christus :
    volgens de kath. Overlevering is
    1. daar geen man (gelachtsdaad) bij betrokken geweest, en
    2. is Christus in een wolk van licht uit Maria’s zijde gekomen.

    In de Bijbel is daar niets over terug te vinden, behalve dan in het Oude Testament, waar (in Jesaja geloof ik) staat “zie,de maagd zal een kind baren”.

    Kijk, zelfs een holbewoner zal de gedachte van een sexloze oorsprong of het “maagd blijven na de geboorte” als totàle waanzin betitelen.
    En terecht natuurlijk ; het is een soort vierkante cirkel.
    OF het één (geen kind, wèl maagd), OF het ander (wel een kind, geen maagd).

    Maar àls er een Almachtige God bestaat die het leven in ons en om ons heen in een (verifieerbare) “oneidige complexiteit” heeft uitgevoerd, is het naar mijn mening voor Hem OOK mogelijk (een koud kunstje?) om Zichzelf éénmalig te laten geboren worden als mens met bovengezegde twee condities, die voor de rest van de totale mensheid niet van toepassing zijn.

    Dus één enkele, unieke uitzondering binnen de 100+miljarden “normale verwekking cq geboortes” van mensen.

    Tja, je gelooft ’t of je gelooft ’t niet.

    “Geloven” in tegenstelling tot begrijpen, want dat is vanzelfsprekend totaal uitgesloten, daar ben ik ’t helemaal mee eens.

    Want de betreffende geloofsbewering is nog absurder dan absurd voor het menselijk verstand.

    Maar wàt was die Pibarnon lekker, hè Don ?

    Man-mànnn ..!

    Liked by 1 persoon

    • Die Pibarnon was super. Jammer dat die dan weer zo prijzig moet zijn. 30 jaar een fles laten liggen zou toch niet zo duur moeten zijn. Bedankt voor je reactie met jouw kant van het verhaal.

      Like

  4. Ik raad aan de docu “Caesars Messiah” van Joseph Atwill te bekijken.

    De hele zooi is verzonnen, joden, christenen, moslims en die hindu onzin.
    Divide and conquer.
    The all seeing eye.
    Total control.

    Alle gezeik begon ongeveer 5800 jaar geleden.
    Wat is er toen voorgevallen?

    Like

Geef een reactie. NB De meningen verkondigd en de links die gedeeld worden in de reacties zijn de persoonlijke meningen van individuele scribenten en vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs de mening van Don Quijotte.

