Facebook censuur slaat toe….

Dit is gepubliceerd op www.martinvrijland.nl

Zojuist werd mijn Facebook pagina onaangekondigd en abrupt verwijderd. Enkele duizenden vaste volgers zagen mijn pagina in 1 keer verdwijnen. Nederland is in snel tempo richting de afgrond aan het glijden. De vrijheid van meningsuiting is ten dode opgeschreven. Alleen de mening van de gevestigde orde wordt nog getolereerd op machtige websites als die van Facebook. Het verdwijnen van je pagina gebeurt zonder enige vorm van waarschuwing vooraf. Facebook trekt simpelweg de stekker er uit. In geen enkel opzicht heb ik een waarschuwing gehad van Facebook aangaande de inhoud van mijn artikelen. Ik kan me best voorstellen dat niet iedereen het eens is met mijn artikelen en mijn mening, maar tot de dood van Pim Fortuyn leefden we ogenschijnlijk in een wereld waarin je in ieder geval nog een mening mocht hebben en deze ook uit kon spreken. Wellicht dat mijn artikelen iets te veel gedeeld werden. Daarom nu mogelijk deze actie van Facebook.

facebookmelding

Ik ben benieuwd op welke van de vier punten Facebook besloten heeft mijn account op te heffen. Aanmoedigen tot zelfdestructief gedrag lijkt me geen issue. Ik heb me op mijn pagina ook niet op bepaalde personen gericht, omdat op mijn Facebook pagina vrijwel exact de content van deze website geplaatst werd. Van ‘haatdragend taalgebruik of persoonlijke aanvallen op personen op basis van ras, afkomst, religie, sekse, geslacht, seksuele voorkeur, handicap of ziekte‘ lijkt mij ook geen sprake, tenzij Facebook de kritiek in mijn artikelen opvat als haatdragend taalgebruik. Van punt 4 lijkt me al helemaal geen sprake.

images (29)

Facebook heeft inmiddels een dusdanige macht in de maatschappij, dat de impact van zo’n ingreep blijkbaar groot is. Veel mensen halen hun dagelijkse nieuws uit de ‘social media’. Facebook staat in die zin boven de wet en schept haar eigen machtsbasis. Mensen worden ongemerkt afhankelijk van deze machtsbasis, omdat ze zichzelf ook min of meer vrijwillig afhankelijk maken van deze machtsbasis. De meeste mensen onderhouden hun gehele sociale leven inmiddels via Facebook. Dat betekent dat Facebook dus een grote rol krijgt in het privé leven van mensen. Gelukkig gebruikte ik mijn Facebook pagina voornamelijk “zakelijk” en benutte ik vooral het gemak van het verspreiden van artikelen via Facebook. De machtspositie van een partij als Facebook mag echter wel als zorgwekkend worden beschouwd en eigenlijk zijn we zelf medeplichtig aan die machtspositie doordat we onszelf verslaafd maken aan de dagelijkse dopamine impulsen van dit medium. Deze ingreep van Facebook geeft een indicatie dat er straks geen rechtspraak meer nodig is om het sociale leven van mensen te ontwrichten en mensen te bestraffen. Valt Facebook weg, dan valt het gehele sociale netwerk van mensen weg. In die zin is dit een nuttige leerschool en een ‘eye opener’.

van vaste pc 058

12 Reacties op “Facebook censuur slaat toe….

  1. Toch weer even een opmerking op je blog ook Don, van Vrijland wordt ook gezegd dat hij zelf aan censuur doet. Dus waar gaat het dan over? dan wordt het zoiets van de pot verwijt de ketel toch? martin verwijt facebook of zo? Goed trouwens van je Don, dat je niet meer op criminelen hun website staat. Want die doet zelf ook aan censuur en ook aan opmerkingen van mensen verwijderen.
    Nogmaals Don geen aanval, maar wel naar aanleiding van wat ik lees, ervaar en zelf ook zie. Nogmaals gr en een fijne dag gewenst
    En FB zal inderdaad wel meegelezen worden, I do not care ik heb namelijk recht op vrijheid van mening en maak daar zeker gebruik van.

    Like

  2. Ja idd Wendy ik ben weleens op zijn site geweest martin vrijland = martin alberda en heb zelf gezien dat er aan censuur werd gedaan door hem zelf, en ook dat hij zelf reacties in banen probeert te leiden wat hem zint, en in princiepe met jaknikkers werkt wat resulteerd in zelfcensuur/censuur.

    Verder lees en hoor ik vage verleden van en over deze jongeman. Kan je niet rustig je ding zeggen of verkondigen dan liever geen bezoek aan zulke sites. Wat ik niet vertrouw bezoek ik niet.

    Er moeten meer waarheidsonderzoekers, kennis en onderzoeksjournalisten, vrij en open website/blog als
    https://donquijotte.wordpress.com en soortgelijken komen.

    Men kan hier vrij en open reageren als bekritiseren, de enige site waar trollen en nepperds vanzelf stoppen omdat het een open en eerlijke blog is.

    Ben graag op de site van Don , leer en zie dagelijks genoeg en kan zelf ook het nodige schrijven en hoop dat andere dit lezen en er van leren.

    Sites van de popie jopies als micha, martijn en weet ik veel allemaal is voor mij onnodig en zonde van me tijd.

    Like

  3. Martin Vrijland is m.i. een van de beste alternatieve webjournalisten in Nederland. Hij heeft toch maar de kliek rond Chipshol onderbouwd en uiterst gedetailleerd gefileerd terwijl wij nog dachten dat een gecontroleerde oppositie site als KLOL “toch ook wel goede dingen naar buiten bracht”..
    Okee, ik merk ook wel dat hij af en toe censureert maar dat doet niets af aan de inhoud van zijn stukken.
    Ik lees zijn stukken met veel interesse (zonder overigens te reageren) en hoop dat hij nog lang doorgaat met publiceren.

    Like

    • @de haas Ik sluit me hier bij aan. Als je weet hoeveel dDos aanvallen en andere scheldpartijen er soms binnenkomen bij MV dan is modereren een hele tijdrovende noodzaak. Ik heb het zelf kunnen zien. Schijnt samen te moeten gaan met succes helaas.

      Like

  4. Voor mij is Mv niet helemaal duidelijk. Als vrouw zijnde heb ik een pure hekel aan gewelddadige mannen die dan hun zg,poten niet van vrouwen kunnen afhouden, geweld van een vrouw naar een man toe ben ik ook niet voor. je blijft gewoon van elkaar af lijkt mij. maar dat is dus niet duidelijk voor mij.
    Een man die mij aanraakt kriigt van mij meteen ook vliegles.
    Er zijn ook altijd roddels en mv is ook vrij om dit te lezen, mensen kunnen veranderen en ik ben eerlijk af en toe komt hij behoorlijk narcistisch op mij over. Verder vind ik het jammer dat mensen achter de schermen elkaar proberen af te maken door raketten te willen sturen of kritiek leveren op een uiterlijk wat niet aan zijn of haar verwachtingen voldoet. Heel lelijk vind ik dat.
    En ik moet eerlijk bekennen dat ik omdat dit makkelijker gaat voor mij ik via de website van amserdam naar, naar MV hop en dan eigenlijk via de weblinks Don quijotte aanklik en weinig lees op de twee andere websites. Ik let wel op, maar achter het internet gebeurt dan ook weer een hoop. Helaas…..en ik ben een huisvrouw en denk weleens waar gaat het toch allemaal over, kunnen we niet gewoon samenwerken maar dat kan schijnbaar niet, al was hget maar om zo een volksverzekering ( a la Francis Capelle) op te zetten. Het is jammer maar waar

    Like

    • @Wendy wij weten niet wat er waar is van de roddels over MV.
      En eerlijk gezegd interesseert het me ook geen ruk als zijn stukken maar deugen.
      Ik ben blij dat hij iedere dag een kritisch stuk schrijft. Bovendien heeft hij vaak een stroke of genius die je dag weer goed maakt.

      Like

  5. Ik ga weleens de deur uit, en kom dan tot de (vreemde) ontdekking dat ik dan zg. “bezielde” mensen tegenkom die mij graag roddels willen vertellen en ook het lef hebben om te zeggen dat ik niet met Don mag praten? of met MV?
    maar het bijzondere daarvan is dat ik gelukkig zelf uit maak met wie en waar ik over praat. Ik wilde het toch even melden als gewone maar zeer kritische plattelandsvrouw zijnde. Zelf weten wat je er mee doet Don, je hoeft er niet van wakker te liggen en ik heb het alleen gemeld. En het is niet alleen maar een zootje bij de gewone media kom ik persoonlijk steeds meer tot de conclusie..
    FIjne dag verder

    Like

Geef een reactie. NB De meningen verkondigd en de links die gedeeld worden in de reacties zijn de persoonlijke meningen van individuele scribenten en vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs de mening van Don Quijotte.

